4 incasso tips om wanbetalers te minimaliseren

4 incasso tips om wanbetalers te minimaliseren

Als je als bedrijf diensten verleend, dan verwacht je dat je hier je beloning voor krijgt. Jammer genoeg komt het vaak voor dat je als bedrijf te maken krijgt met mensen die hun factuur niet voldoen. Het is erg vervelend als je te maken hebt met wanbetalers. Wanbetalers kosten je uiteindelijk erg veel extra tijd. Kostbare tijd die je ook erg goed kunt besteden aan belangrijke zaken. Wij geven je graag vier incassotips om wanbetalers te minimaliseren.

  1. Betalingsafspraak bevestigen
    Hen jij een nieuwe klant? Dan is het aan te raden om van te voren al duidelijk afspraken te maken over je verwachting met betrekking tot de betalingen. Zorg er daarom voor dat je de klant altijd een bevestiging verstuurd van de afspraak en laat de klant hier ook akkoord voor geven. Hier zijn verschillende manieren voor. Je kunt ervoor kiezen om een brief te versturen, maar ook digitaal zijn er meerdere manieren. Is de betalingsafspraak duidelijk voor beide partijen? Start dan pas met de opdracht voor de klant. Ben je een startende ondernemer? Dan is het verstandig om een zakelijke rekening te openen zodat je overzicht hebt over alle betalingen van je klanten.
  2. Factuur direct verzenden
    Als bedrijf is het zeker niet vreemd om direct na overeenkomst van de opdracht al een factuur te verzenden. Als het goed is, ben je overtuigd van de kwaliteit van je diensten en weet je dat je er alles aan gaat doen om de opdracht naar volle tevredenheid uit te voeren. Verstuur de factuur daarom direct. Zorg er altijd voor dat er een betalingstermijn in is opgenomen. Als uiteindelijk toch blijkt dat de opdracht niet naar tevredenheid is afgerond, dan kan het geld altijd nog teruggestort worden. Als je op deze manier aan het werk gaat, zul je de minste openstaande facturen hebben.
  3. Aanmaning telefonisch
    Op het moment dat je nog openstaande facturen heeft, is het aan te raden om de telefoon erbij te pakken. Op het moment dat je hier vaak achteraan gaat bellen, is de kans groter dat je factuur uiteindelijk snel wordt betaald. Een aanmaning per brief wordt namelijk al snel aan de kant gelegd en pas opgepakt als hier tijd voor is. Dit kan er voor zorgen dat je als bedrijf erg lang moet wachten op je geld.
  4. Compliment voor de snelle betalers
    Klanten die altijd op tijd betalen, verdienen een compliment. Geef dit dan ook altijd. Ook deze klanten verdienen namelijk aandacht. Daarnaast zal de snelle betaler weten dat hij of zij gewaardeerd wordt door de onderneming. Dit zal ervoor zorgen dat de klant ook een volgende keer zijn of haar best gaat doen om op tijd de factuur te voldoen.
Reageren is niet mogelijk.